Thursday, May 28, 2015

Romanu’ snob si bicicleta de multe milioane



Salut si bine v-am gasit la un nou articol. Avand in vedere ca vine vara si planuim sa ne scoatem bicicleta din casa sau chiar sa ne cumparam alta, va voi prezenta un articol despre o situatie destul de dureroasa observata de curand. Pentru el am avut inspiratie si citind articolul urmator, care, la randul lui, descrie foarte bine situatia. Acesta apare pe blogul “Bicicleta Urbana”.


Sunt sigur ca de multe ori ati vazut biciclisti in trafic. Acestia, in Romania, au un tipic anume. Sunt, de obicei, oameni de toate varstele, mare parte deplasandu-se prin trafic si nu pe trotuar, nu respecta mereu semaforul si de obicei folosesc o bicicleta offroad. Lasand celelalte aspecte deoparte, ne vom concentra pe aspectul bicicletei offroad.

De ce aproape toti aleg o bicicleta offroad? Simplu... din lipsa de informare. Pentru ca bicicleta offroad e buna si pe strada si pe poteca, pentru ca si orasul are la randul sau poteci. Romanul alege bicicleta offroad si din snobism, sau ma rog, mai ales din snobism... pentru ca e scumpa, pentru ca o scoate afara odata la 100 de ani doar ca sa o arate prietenilor, pentru ca fara mountain bike nu e viata. Si un mountain bike, avand in vedere ca este facuta pentru offroad, porneste de pe undeva de la 2500 lei. Cele de 700 sau 500 sunt un simulacru de mountain bike care nu este destinat haladuitului pe munti ci doar celor care n-au ce face si cumpara una doar pentru ca seamana cu o bicicleta de munte.

Ati observat ce pozitie au biciclistii? Pe mountain bike stau cam intr-un unghi de 45 e grade in raport cu cadrul, pe cursiera corpul si cadrul sunt paralele astfel incat ciclistul sa fie aerodinamic. Pe mountain bike pozitia aproape paralela cu bicicleta atenueaza socurile care nu afecteaza coloana. Ei bine pe bicicleta de oras si pe cruiser pozitia este una normala, ghidonul e putin mai sus iar coloana este mai dreapta. Este o bicicleta facuta pentru confort.

Nu are rost sa discutam ce gusturi au oamenii. Poate sunt unii carora chiar le place sa mearga incomod prin oras si sa nu vada masinile care risca sa treaca peste ei. Ei bine, problema apare atunci cand cauti o bicicleta normala, de oras, de trecking chiar, si nu gasesti. Piata e suprasaturata de mountain bike-uri pentru ca asta se cere. Bisnitarii din magazine, pentru ca acestia nu sunt in niciun caz lucratori comerciali, te sfatuiesc sa cumperi mereu ceea ce este mai scump. Ma intreb la ce iti trebuie fibra, kevlar, hidraulice, suspensii full si altele in oras sau pe sosea? Reaspunsul e, NU, nu-ti trebuie niciuna, dar fita si snobismul se platesc, iar bisnitarul vrea bani si nu se joaca. Bicicletele la preturi mai mici apar expuse doar in magazinele cu profil sportiv, nicicodata in cataloage sau in magazine de specialitate. Un alt lucru si mai interesant este ca acelasi bisnitar de la magazin, care are si service in multe cazuri, stramba din bot daca miroase o bicicleta altfel decat mountain bike sau care costa sub 3000 de lei. O sa inceapa cu texte de genul ca aia nu se poate schimba, aia nu se repara, mi-e frica s-o desfac si alte aberatii ieftine. Mizeria asta functioneaza la nivel psihologic si probabil proprietarul se va hotara sa-si cumpere alta bicicleta, de rusine, din cauza faptului ca e rau sa nu ai service, etc. Si avand in vedere ca nu stie de unde s-o ia si care e buna, va reveni la acelasi bisnitar nesimtit care il va talhari cu un produs care ii este total nenecesar pentru nevoile sale.

Si asa avem o piata in care alt tip de bicicleta decat mountain bike-ul nu mai exista, o piata in care un produs ieftin este o legenda. In aceeasi piata, piesele proaste, bicicletele care se rup in mers dar si hotii specializati triumfa in fiecare zi. In cadrul acestei piete am avut ocazia sa vad cum bisnitarul de la service iti rade in nas daca ai DHS si cum intr-un magazin de biciclete intri, te uiti la preturi si modele, si iesi... pentru ca totul incepe de la 3000 de lei iar pozitia in sa nu va fi niciodata asa cum iti doresti.

Unele firme au incercat sa se concentreze pe bicicletele “clasice” intr-o hipstereala ieftina. Astfel romanii au reinventat Pegasul. De ce au reinventat romanii Pegasul? Simplu! Pentru snobi. Pentru cei care se viseaza vintage si care sunt dispusi sa cheltuiasca intre 1100 si 1400 de lei pe doua modele de bicicleta care valoareaza intre 400 si maxim 800 de lei. Acum serios, chiar imi ceri 1100 de lei pe o bicicleta care are cadru de otel, o singura viteza si frane? Daca le cumpar separat probabil ca ajung s-o construiesc singur cu 300 de lei.

Romanii sunt inca in stadiul de biciclit in weekend for fun iar utilitarele sunt ca si inexistente. Cei care au nevoie de utilitare transforma un mountain bike... un lucru absolut penibil. Nu sunt adeptul mersului la serviciu neaparat pe bicicleta. Daca muncesti in partea cealalta a orasului e cam greu, mai ales iarna, iar vara, dupa ce ai pedalat prin tot orasul smoguit si prafuit vei ajunge probabil la birou la fel de curat ca un muncitor in constructii. Si totusi, mare parte din romanii care arunca banii aiurea, biciclesc din snobism. La fel cum unii mor de foame ca sa-si ia BMW in care apoi se chinuie sa bage ceva benzina care oricum se consuma dupa 15 kilometri, asa si unii biciclisti baga 4000 de lei intr-un mountain bike cu care nu vor calca niciodata pe munte.

Si in toata nebunia asta pe bani multi, targurile ilegale, hotii, SH-urile dar si chinezariile proaste care nu ofera niciun fel de siguranta triumfa in continuare. Toate acestea ar trebui sa ne dea de gandit...


Capitanu’ va saluta si va ureaza o seara faina!

No comments:

Post a Comment